Saturday, August 14, 2010

Adakah aku yang melawan Arus??




-BismillahirRahmanirRahim-
Alhamdulillah. Aku bersyukur kerana masih berkesempatan menjadi tematu Ramdhan pada tahun ini..
Sememangnya bulan Ramadhan amat dinantikan oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia..Time ni la kita perlu lakukan amal ibadat yang lebih..tau x sebab apa kena lebih??Sebab di bulan Ramdhan nilah Allah tawarkan pahala yang berlipat ganda kepada setiap amalan yang kita lakukan sama ada amlan wajib mahupun amlan sunat..Kalo u all nak tau, amalan sunat yang kita lakukan Allah tawarkan pahalanya sama dengan pahala amalan wajib...So, apelagi jadilah orang yang tamak kumpul pahala..Bukan untuk orang lain, untuk diri kita jugak kan..=)


Enough for the Muqadimah..Lets now we move on with da main purpose of this post..tak tau a macam mana nak explain..

kalo dulu, aku sangat upTodate la pasal hiburan ni..korang cakap jela lagu ape yang korang dengar especially lagu barat..Aku akan khatam dari A sampai Z.. Semua lagi hanya di hujung "mulut"..
Tapi sekarang, if korang tanya aku apa2 lagu..aku dah tak tahu..Sorry guys..Bukan apa kadang-kadang lagu tu memang la best dengar, release tension "kononya" tapi kalo kita hayati balik lagu tu something wrong somewhere..Means that maksud lagu tu sendiri macam tak kena kan?Korang dengar n pikir la sendiri..

Tu satu part..Another part is sedih bila ada 'orang' yang cakap aku ni poyo. Sebab ape ye aku poyo? Mungkin da way i dress..Poyo ke kalo pakai tudung bidang besar?? (walaupun xla besar aku rase, besar sikit je dari dulu)....
Memang la dulu pakaian aku macam tuuttttt..Tapi please la respect bila orang nak start berubah ke arah kebaikan. Memang aku sedih la kalo ade orang cakap macam tu lagi-lagi kawan baik sendiri. Memang la dulu kalo nak ikut kan ''dia" lagi baik dari aku..kalo dulu aku pakai short sleeves 'dia' akan pakai long sleeve sekali stokin tangan plus stokin kaki..
tapi sekarang aku tak tau ape dah jadi.Its like macam aku yang melawan arus..Bile tengok member2 lama aku dulu yang like 'alim' type bile dah masuk dunia baru which mean "campus life" dorang totally dah berubah. Ada yang jadi lebih baik..Dan ade pula yang macam dah terumbang-ambing. Bila dengar cerita macam ni aku rasa amat sedih. At da same time aku amat bersykur kerana Allah campakkan aku ke dunia yang aku tak nak sangat sebelum ni..

Allah berfirman:

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah:126)



Kalo dulu aku rase kenapa la aku dapat uia sedangkan aku nak sangat masuk uitm. And dulu aku ingat kalau masuk uia kena la pakai tudung labuh, jadi baik-baik. Tak boleh cakap dengan laki pastu tak boleh la paki baju yang sendat-sendat dah. Tapi kalau pikir-pikir balik, Alhamdulillah la aku dapat tarbiyah di tempat yang betul. Aku dapat adapt dengan environment dia. and luckly aku tak salah pilih kawan. Alhamdulillah dengan nikmat yang Allah berikan. Bila fikir balik, kalo aku masuk UiTM ape yang akan terjadi?? Wallahua'alam..

Aku nak berubah, bukan untuk orang lain..Untuk diri aku sendiri. Semua berlaku adalah kerana Allah, bukan untuk orang lain..Aku nak jadi skema, mengikut skema Allah dan Rasul..=)



pesanan untuk bulan Ramadahan:
Jangan tinggal sahur kerana ada keberkatan di dalamnya..

No comments: