Sunday, August 22, 2010

kadang-kadang aku fikir;

BismillahiAr-RahmanirAr-Rahim
 


Kadang-kadang aku terfikir.....
Kenapa Allah ciptakan Jinn dan Manusia serta makhluk Allah yang lain ???

Allah hanya menciptakan jinn dan manusia adalah untuk menyembah Allah SWT sahaja.


Kadang-kadang aku terfikir.....
Kenapa aku perlu ke sekolah??????

Sekolah itu adalah tempat untuk menutut ilmu. Kita perlu ke sekolah untuk menutut ilmu..

Kadang-kadang aku terfikir.....
Kenapa aku perlu belajar Matematik, Sains, Fizik, Kimia, Biologi, Ekonomi, Perakaunan???

Aku kena belajar, supaya jadi orang yang pandai, hebat dan nanti bila besar leh jadi accountant, doctor, engineer dan lain-lain...........

Kadang-kadang aku terfikir.......
Kenapa perlu kerja besar-besar, jadi orang terkenal, berpangkat sedangkan bukankah semua manusia di sisi Allah adalah sama??cuma beriman atau tak je??

Kadang-kadang aku terfikir........
Kenapa aku perlu di beban dengan assignment yang tak pernah habis sehingga mengabaikan tugas aku sebagai seorang daie???

Kadang-kadang aku terfikir.....
Kenapa bila aku belajar Ekonomi, Perakaunan, Matematik, Komputer, tak ada satu pun nama Allah tercatat dalam buku teks tu??

Kadang-kadang aku terfikir.......
Kenapa aku akan rasa sedih bila aku gagal dalam peperiksaan????

Kegagalan dan kejayaan adalah ujian dari Allah untuk test kita sama ada kita bersyukur atau sebaliknya...

Kadang-kadang aku terfikir.......
Kenapa orang yang kaya makin kaya, orang yang miskin akan jadi lagi miskin?????

Ini semua kerja penjajah yang mewujudkan sistem pecah dan perintah, status menjadi keutamaan.


Banyak lagi perkara yang bermain difikiran..Kadang-kadang kita perlu berfikir tentang kehidupan di dunia yang sementara ini supaya kita sedar siapa diri kita sebenar. Umur kita bukan lah akan berkurangan, malah makin bertambah. Ingat, setiap setahun usia kita bertambah, maknanya makin dekat dengan kematian. Mengingat mati itu wajib supaya kita lebih tekun beribadat kepada Allah S.W.T. Janganlah kita mensia-siakan hidup kita dengan perkara yang la-gha.. Tinggalkan keseronokkan dunia, kerana di akhirat anda akan menangis.. Life is not a vacation, we are traveler in this world and again, Life in the Hearafter is our real Abode..

No comments: