Saturday, July 17, 2010

Remaja Kini:: Lack of Faith??

Salam..
Alhamdulilliah..Syukur..Okay, this week aku nak share la something dengan korang tentang assignment yang aku tengah buat sekarang untuk subject understanding Islam..Tajuk assignment yang kitaorang:  "How to counter the issue of lack of faith among Contemporary Muslim".. Tajuk dengar macam menarik tapi agak susah la bagi aku nak mentafsir..sedangkan aku pun rase cam terkena batang hidung sendiri pun ade..Lack of Faith??Dalam bahasa melayunya lebih kurang "kurang kepercayaan  atau pun lebih tepat lagi "tak kuat iman"..
Betul ke??


Ok,Firstly define ape itu Iman??
Maksud iman ialah mempercayai di dalam hati, mengaku dengan lisan dan mengamalkan dengan perbuatan atau anggota.Iman ialah mempercayai Rukun Iman dengan tidak mengesyak dan ragu-ragu, kepercayaan yang tetap yakin tidak bergoncang dan berdolak dalik,tidak ada kesamaran dan keraguan dalam hati dan perasaan. Iman juga dikaitkan dengan akidah iaitu satu ikatan tali yang kuat dan kukuh. (skema buku teks)


Cuba kita check balik iman kita. Adakah kita beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab, Rasul, Hari kiamat, Qada' dan Qadar???? Erm..tepuk dada tanya iman..=)


Dalam banyak-banyak buku yang aku baca (cewah,cam banyak je buku aku baca..;p) ade satu article yang menarik tentang lack of faith, menurut Si penulis, the reason why there are soo many social illness among society is because they are not abiding by religion. In other words, kita tidak mengamalkan Islam dengan betul. Keimanan kita tak tetap dan tak kukuh. kita semua tahu yang Rukun Islam ada 5 manakala Rukun Iman ada 6..Tapi, adakah kita melakukan rukun Islam yang 5 tu?? Kita examine balik diri  kita...adakah solat kita cukup lima waktu??Puasa dalam Ramadhan buat tak??

kalau dah cukup Alhamdulillah...Firman Allah:

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan perkara yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun), sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar." (Surah Al-Ankabut; 45)

Sesungguhnya Solat dapat mencegah kita daripada buat perkara yang tak elok..But still, ade je yang  orang yang solat tapi melakukan maksiat..Sebab ape macam tu yer?? Mungkin dia solat bukan kerana Allah, dan mungkin juga sebab orang lain buat dia pun kena buat nanti orang cakap ape pulak kan..Herm,,sendiri pikir la..Sia-sia je la solat tapi tak tutup aurat, buat maksiat, riak dan sebagainya..
(peringatan untuk diri juga)


Tu baru bab solat..Solat itu tiang agama kalo tak solat, maksudnye, roboh la tiang tu..then bila dah takde tiang ape jadi dengan agama??Agama pun turut roboh..Thats why la remaja sekarang kurang keimanan dan ketakwaan..Sebab basic faith pun tak lepas lagi..Yang melakukan solat pun boleh terjatuh,,ape tah lagi yang tak solat langsung..

Aku bersyukur la sebab parents aku amat menitik beratkan solat walaupun kadang-kadang tuu terlepas jugak..Kesian la kepada sesiapa yang takde basic of faith in Islam..Syukur jugak la, walaupun aku bukan budak sekolah agama, tapi mak bapak aku hantar ke sekolah agama rakyat mase darjah 1 sampai darjah 5 je..Tapi tu pun still goyah lagi..time tu kecik lagi,ikut je ape orang suruh. Bila dah besar,influence member lagi kuat la..Setakat nak baca al-Quran dengan solat tu takde masalah sebab aku praktikkan sampai sekarang..tapi bab2 lain boleh dikatakan Hancur luluh berderai..kalau nak Sflashback zaman aku mude2 remaja dulu memang macam kesian jugak la..Macam orang zaman jahiliyyah zaman dulu kala..Kalau nak cerita memang panjang la..tunggu next entry jela..Bukan nak mengaibkan diri tapi sebagai pengajaran..Tak salah kan??

So, aku rase the basis yang kita patut tau adalah solat..nak berubah tak boleh nak speed2..kena slowly2.. sterp by step..kalo speed nanti  kena kejutan elektrik habih rentung..tak sempat pulak nak betaubat.Nak jadi baik depan orang memang senang tapi nak jadi baik depan Allah lagi senang.=)

P/s:Duduk saja2, cuba fikirkan kenapa Allah mencipta manusia dan makhluk2 lain..Kalau dah fikir gtau jawapan yer..{Berfkir pun dah dapat pahala}



1 comment:

Raji and Yeen said...

huhu btol2
kalau kte jaga solat
inshaAllah bnder2 lain pun turut terjaga skali pangai kte sume