Tuesday, June 7, 2011

kemahuan vs Keperluan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih




" Terlalu mahu dan mahu, terlupa apa yang perlu....."

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari tak ada kelas. Freeeeeeee la sangat. Hehe.. So, ambil masa ni untuk mengupdate rosak bm aku. Okay, aku nak bagi tau yang aku amat sukakan lagu baru hazama tu yang tajuk dia pokok tuh. Dalam sehari boleh dikatakan lebih dari sepuluh kali aku hit replay button kat youtube tu. Verse yang paling aku suka,

Terlalu Mahu dan mahu

Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam





Aku 100% agree dengan kata-kata tu. Sometimes kita ni terlampau sangat ikut kemahuan kita sedangkan kita terlupa apa yang kita perlukan. Benda first sekali yang aku rasa dekat dengan diri ialah cara berpakaian. Disebabkan terlalu sangat nak ikutkan fesyen kita hampir terlupa dengan tuntutan menutup aurat. Kadang-kadang tu kita nak sangat up-to-date dengan fesyen terkini tapi kita terlupa nak menjaga aurat. Tengok sajalah fesyen sekarang, berpakaian tapi bertelanjang. Berhijab tapi at the same time berlegging. Haish. Aku sendiri pon tak faham. Mungkin depa ni kena brainwash sikit kot pasai aurat2 ni. Even kat kampus aku ni, walaupun nama ja International Islamic University tapi cara berpakaian tu depa tak jaga. Dah tegur, tapi diri sendiri tak sayangkan diri sendiri, nak buat macam mana. Allah bukan saja-saja perintah kan wanita menutup aurat tetapi ada hikmah tersembunyi, balik nanti gali dan kaji. Bila dah kaji cuba praktiskan.



Perkara kedua, kita rasa kita ni muda lagi. " Oh, aku muda lagi la, jiwa remaja bro, enjoy ar dulu.." Ni satu lagi perkara yang selalu aku pikiaq. Muda. Banyak masa. Hidup belum puas. Tapi tahukah awak dan awak yang mati tu tak kira  usia. Tak kira la kita ni dah puas hidup ke belum. Aku faham dengan kemahuan seorang remaja, sebab aku pun seorang remaja macam awak2 semua. Berapa ramai remaja di luar sana yang berpeleseran tak tahu arah hidup yang hanya inginkan keseronokkan di luar?Hidup di dunia ni hanya persinggahan, tak kekal pun. Carilah amalan untuk bekalan kita di akhirat kelak. InsyaAllah sama-sama kita usahakan. Apa yang aku nak tegaskan adalah keperluan kita mencari bekalan dan kurangkan keseronokkan walaupun itu kemahuan kita. Sebaik-baik manusia, adalah manusia yang mampu mengawal keinginannya (desire).




Akhir sekali, mengenai kemahuan kita terhadap new invention. In another word, new gadget macam iPad, iPhone dan macam2 lagi. Aku ada terbaca pasal kisah seorang remaja yang sanggup menjual kidney sendiri untuk beli iPad 2 kalau tak silap. Perlu ke sampai macam tu sekali? Bagi aku semua gadget2 tu tak beri manfaat pun. Tau la kita hidup di zaman teknologi yang canggih tetapi tak perlu la kita nak jadi seorang yang materialistic. Terlalu materialistic menyebabkan kita lupa kepada Sang Pencipta. Bila kita terlupa apa yang kita lakukan dilihat Allah, kita akan menjadi alpha. Sanggup melakukan maksiat, mencuri merompak dan lain-lain lagi. So, kepda sesiapa yang terlalu mahu dan mahu dengan iPad tu, bersabarlah, utamakan keperluan kita dulu. Keperluan menjadi hamba yang terbaik di sisi ALLAH. =)


ps: Tingkatkan Prestasi, kurangkan Kontroversi :)

No comments: