Sunday, June 5, 2011

Short Update

In The Name of Allah The Beneficent The Merciful

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Pengasih






               Selama tiga minggu cuti ni langsung tak berupdate. Sekarang dah masuk minggu ketiga untuk sem pendek dengan nama lain short sem. Berangan nak update tapi 2 minggu tu kejenye asik tidoq makan online. Takdak apa lagi yang menarik selain itu.   
  
               Memandangkan sem ni namanya sem pendek so memang tak banyak subject pun yang diambil. Satu subject. SATU sahaja. Memang boleh mati kebusanan. Tapi tak bosan la sangat, sebab subject yang aku ambil ni amatlah menarik walaupun ianya subject baca which is aku memang tak suka baca buku selain novel cintan cintun dan motivasi. Kelasnya pun not bad 3 jam sehari. Direct plak tu. Memang senanglah syaitan nak masukkan asyik duk menguap je.

               Subject yang aku amik ni tajuknya The Islamic Worldview. Code subject UNGS 2030. Dia ajar oleh Puan Wan Mazwati. Aku tak sure if she got salutation in front of her name. Tak kisah la kan title Prof ke Dr. Ke yang penting Ummi Mazwati memang baik. Beliau suka cerita pasai family dan pengalaman beliau. Bila dengar cerita membuatkan aku kagum dan banyak berfikir. Dan yang paling sweet, bila beliau suka cerita macam mana her son-in-law tackles her daughter dan untuk pengetahuan anda menantu beliau merupakan anak lelaki Dr. Redhuan Tee Abdullah. Enough said.

               Sepanjang short sem ni kan, memandangkan aku banyak waktu free so selalu lah pegi keluar dari Gombak. Bila keluar dari Gombak maknanya ke Kota Raya Kuala Lumpur la nampaknya. Hari sabtu hari tu aku pergi kenduri abang kepada member aku di Taman tasik titiwangsa dah alang2 keluar, kami pon singgah sekejap di Time Square untuk menjamu mata. Dah sampai tu, memang ramai lah manusia, sesak la jugak sebab hari sabtu kan. Solat zuhur jap pastu pergi la tengok apa-apa yang patut. Dah habis tawaf mall, kami pun pulang ke Gombak.

               On the way nak ke KL Central, dalam monorail tu ada lah segerombolan remaja, Nampak macam couple. Ada la dalam dua tiga bercouple yang bila cakap ber ‘I’ ‘U’. Depa sembang bukan main kuat lagi, tak dak lah memekak. Tapi kira macam satu gerabak boleh dengar.

Lelaki 1         : Japg singgah Kl sentral solat jap tau.
Perempuan 1: Eh, sejak bile korang solat, tadi kat TS zuhur ke?
Lelaki 1        : Alorh, mestilah, kitorang solat ape tadi. Lelaki level 8. Pompuannye level 7. Kau tak solat ke?
Perempuan 1: (Wat muka pelik) Ye ke korang solat?
Lelaki        1: Ye lah. Nape kau tak solat ke?
Perempuan 1: Aku tak solat, die je yang solat (sambil menunjuk kat si pakwe)
Takpelah japg balik aku Qada’ la kat rumah.


Aku yang dengar nak tergelak pun ada tapi pada masa yang sama aku geleng kepala. Kesian dan sedih ada jugak. Selamba dan dengan bangga dia cakap dalam satu train yang dia tak solat. Ni lain ye dengan case Si gadis yang ngaku takde dara. Kalau ampa semua malu tak nak ngaku yang ampa tak solat? Bagi aku, aku malu. Malu dengan orang, dan aku lagi la malu dengan Allah SWT sebab tak jadi hamba yang taat dengan perintahNYA. Tulah, bila tengok remaja2 sekarang, aku rasa kesian sebab depa tak tau apa tujuan hidup. Ke aku yang terlampau judgemental?



ps: Terlalu mahu dan mahu, Terlupa apa yang perlu. Kemahuan tak sama dengan Keperluan

No comments: