Saturday, July 2, 2011

Bagai Aur DenganTebing


Dengan nama Allah, Yang Maha Penyayang, lagi Maha Pemurah.


Kuliyyah of Architechture and Environmental Design



Fitrah manusia itu sama. Bila saja kita dilahirkan, kita dalam keadaan fitrah. Fitrah kita iaitu suci. Sebab tu lah orang selalu cakap bayi itu umpama kain putih yang suci. Bayi juga suci dari segala dosa. Sebab tu jugak orang cakap bayi yang baru lahir kalo dia meninggal dunia selepas saja dilahirkan, dia akan terus masuk syurga sebab keadaannya yang suci dari dosa. Begitulah fitrah manusia.

Hari ni bukan aku nak cakap detail pasal fitrah. Sebenarnya tadi aku baru sahaja selesai menjawab soalan peperiksaan akhir untuk semester ini. (bagus tak bahasa melayu aku) hehe. Alhamdulillah. Tak mahu bercakap detail pasal peperiksaan ni, aku hanya mampu berdoa supaya lulus dengan jayanya. Ameen.

Erm, back to the topic. Eh terlepas omputih pulak, lepas saja keluar dari exam hall, aku bersama sahabat aku Nasuha dan Adibah bercadang untuk ke Kulliyah of Architecture and Environment Design which also known as KAED among the IIUM students.

Ni first time la aku ke sana memandangkan aku jakun dan tak pernah ke sana so, aku follow la depa. Luckly time tu memang ada exhibition dekat KAED Gallery. Exhibition apa, aku pun tak tahu sangat tapi berdasarkan pemerhatian, terdapat banyak lakaran berkenaan masjid. Masjid di Malaysia dan juga luar Malaysia. Untung jugak ek student KAED ni melancong sambil belajar di Indonesia, Iran dan juga Bangladesh. Kalau tak silap aku ada 4 buah replika masjid yang dipertonton umum.

Aku memerhati sekeliling lakaran tanpa jemu. Dalam hati aku berkata ‘masyaAllah, cantiknya lukisan dan lakaran yang depa buat’. Ya, aku amat takjub dan kagum dengan anugerah  yang Allah berikan kepada mereka yang cinta akan seni dan pandai melukis. Berbanding dengan diri aku yang memang takde darah seni langsung yang mengalir. Aku akui, aku memang tidak kreatif sejak di bangku sekolah lagi.

 Bila ada waktu matapelajaran seni, aku selalu saja tak buat homework yang cikgu bagi. Ada sekali tu aku kena denda berdiri di luar kelas sebab tak siap lukisan yang cikgu suruh siapkan. Kadang-kadang tu buat-buat telupa nak bawak bekas air dengan water colour. Bila cikgu nak check sapa yang tak bawak water colour, aku pi pinjam dua tiga warna dengan berus dekat member sebelah. Cover2. Takut kena marah dan didenda oleh guru seni. Hehe, leh tahan geliga jugak otak aku kan. Lawak pulak bila fikir waktu dulu. Aku memang budak perempuan comot. Hehe.

Alahai, dah lari tajuk ni. Okay, sebenarnya kalau kita lihat kekurangan yang kita ada dengan kelebihan yang ada pada orang lain itu tak sama. Dan mungkin juga ada yang sama tapi tak semua serupa. Betul tak? 

Aku bagi satu contoh la, kalau semua orang mahir dan minat benda yang sama, apa akan jadi dalam dunia ni? Semestinya tiada variasi dan tiada pembangunan dalam masyarkat. Contoh, seorang pereka, tak kisah la engineer atau seorang arkitek. Kerjanya asyik2 merekacipta. Kalau semua orang nak mencipta, siapa pulak yang nak bangunkan?

Aku teringat perbualan dengan member aku Diyana bersama kawannya yang mengambil jurusan Ukur bahan kat sini depa panggil QS(quantifying servey) kalau tak silap la. Aku tanya la dia antara architechture dengan QS yang mana lagi hebat?

Dan semestinya kalau kita dengar perkataan architechture, kita akan cakap “Wah, hebat”. Sebab kita anggap yang pekerjaan arkitek ni lebih professional berbanding juru ukur bahan. Then dia tak cakap pun mana-mana hebat. Dan soalan aku tu bukanlah nak merendahkan budak2 QS ni. Just curious. So, dia pun cakaplah, arkitek ke QS ke masing-masing memerlukan antara satu sama lain. Kalau architect takda, QS takda kerja dan kalau QS takda architect punya kerja akan terbengkalai.

Maksudnya di sini, manusia ni saling memerlukan. Tak kira setinggi mana kau belajar, kau tetap memerlukan bantuan orang lain. Kita ni bagai aur dengan tebing. Jangan kita fikir kita ada PhD kita hebat. Sebenarnya yang hebat hanya ALLAH. Sebabnya Allah dah atur hidup manusia ni begitu cantik, indah dan teratur.




Allah yang menciptakan kita semua,dan Allah juga telah menetapkan takdir kita masing-masing. Allah juga yang mencorakkan kehidupan manusia dengan kepelbgaian kemampuan dan kemahiran manusia menggikut sunnatullah. Kalau kita lihat, bertapa cantiknya Allah susun kita punya minat. Tak semua mempunyai kemahiran yang sama. Dengan kemahiran yang kita ada, kita dapat memanfaatkan orang lain.

Teringat pulak, perbualan opah aku dengan abang beliau dalam sebuah kenduri. Opah aku punya ayat lebih kurang macam ni lah, “ Allah dah cipta semua cantik2, ada orang yang kerja buat rumah, ada yang minat berniaga, ada yang kerja kutip sampah, ada yang minat jadi dokter.” Ada betul jugak cakap opah aku tu, kalau semua nak jadik dokter, takdak sapa la yang nak kutip sampah, jadi tukang kebun, dan juga cleaner.

Kita jangan terlampau menghina, orang yang bekerja seperti yang aku senaraikan tadi. Sesungguhnya pekerjaan mereka begitu mulia. Pagi-pagi lagi aku melihat makcik2 yang bekerja keras membersihkan longkang2 yang kotor, sapu daun-daun kering, tanam pokok bunga. Kadang-kadang dala keadaan panas terik pun mereka masih membanting tulang. Aku selalu tersentuh apabila melihat mereka bekerja bermandikan peluh. Semua yang bekerja terdiri daripada warga emas. 

Kadang-kadang aku terfikir, bagaimana kalau aku ditempat mereka. Mampukah aku? Sungguh mulia pekerjaan mereka berbanding pemimpin yang berpelajaran tinggi, hidup senang lenang bermandikan rasuah. Kedudukan mereka lagi tinggi dari seorang engineer yang mencipta invention yang merosakkan dunia. Semoga Allah membalas apa yang mereka lakukan di akhirat kelak.

 “Wahai manusia! Kamulah yang memerlukan Allah, sedangkan Allah; Dialah yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu). Lagi Maha Terpuji. Jika Dia mengkehendaki, nescaya Dia akan membinasakan kamu dan mendatangkan makhluk yang baru (untuk mrnggantikan kamu). Dan demikian itu tidak sukar bagi Allah.” (Al-Faatir: 15-17)

Rasanya dah almost two pages kot aku menaip. Eloklah aku berhenti di sini dulu. (macam karangan surat tak rasmi pulak). Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum


Ps: Berat sama dipikul ringan sama dijinjing. 

No comments: