Saturday, October 1, 2011

A New Starts

Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah, Maha Pengasih

Assalamualaikum.



Arghhhh...Rindunya hendak menulis semula. Apa Khabar semua? Harap-harap kalian sihat sejahtera di bawah lindungan Allah SWT. Berharap juga, kondisi iman kalian di tahap yang baik-baik dari semasa ke semasa. Sentiasalah update iman selain daripada mengupdate blog ye rakan-rakan.

Sudah berbulan-bulan belog ini tidak diupdate. Bukannya tak ada buah tangan, Cuma keadaan kurang mengizinkan. Tapi, mulai saat ini, aku kena la rajin update belog sebab aku punya semangat yang baru dalam penulisan ni.

Aku mahu, apa yang aku rasa, kalian juga dapat rasakan. Apa yang aku ada, kalian juga ada. Tak semua orang bertuah. Tak semua orang dapat rasa Hidayah yang Allah beri. Sebab Hidayah tu milik Allah. Hanya Allah yang beri Hidayah kepada sesiapa yang Allah hendak dan kepada sesiapa yang Mahu akan Hidayah tersebut.

Kalau sekarang kita rasa kita ni baik, perbaiki lah diri supaya jadi lebih baik.

Kalau sekarang ni kita rasa kita tak baik, perbaikilah diri supaya jadi yang baik.

Kita semua tahu yang manusia ni berubah. Perubahan yang macam mana tu kitalah yang menentukan. Tapi tak mahulah perubahan kita ni dari yang baik jadi kepada tak baik. Ye dak?

Well, bila cakap pasal perubahan, mostly apa yang kita nampak, manusia akan berubah setelah musibah menimpanya. Betul atau tak, tanya diri ni. Bila happy kita ingat Allah tak? Ke Ingat Allah hanya bila berada dalam kesusahan? Jawab dalam hati.

Sebenarnya, segala kesusahan dan musibah adalah dari Allah untuk mengajar dan mendidik diri ini untuk lebih bersabar. Untuk lebih tabah. Percayalah semua yang berlaku ada hikmah disebaliknya.

Teringat aku kepada satu quote, aku tak ingat sapa yang cakap tapi aku dapat quote ni dari Madam Mazwati. Bunyinya lebih kurang ginilah, “ When you remember Allah, you are happy, and you are in upset when you forgetting HIM.” Memang benarlah, dengan mengingati Allah jiwa akan tenang.

It’s a fresh start. A new begins. I want to be a good muslimah who will benefit not only herself but also others. I am trying to fully utilised what I owned. Till we meet again. InsyaAllah. :D



1 comment:

fuad ansari said...

muslim yg baik adalah muslim yg dapat memberi manfaat kepada orang di sekelilingnya.. (",)

adakah update iman lebih sukar dari update blog?? hurm......